01-11-12

Clara Cleymans zet een glansrol neer in musical Fiddler on the Roof


Clara Cleymans zet een glansrol neer in musical Fiddler on the Roof.

De musical Fiddler on the Roof met Clara Cleymans heeft van het Gents musicalpubliek een zeer gul onthaal gekregen. Na afloop van de Gentse première, woensdagavond, applaudisseerde Gent lang en ging het publiek al snel rechtstaan. De acteurs toonden hun dankbaarheid door de premièrebloemen terug te schenken aan de zaal. De ticketverkoop loopt als een trein, per dag gaan er tot 400 tickets de deur uit. Er zijn al bijkomende voorstellingen voor juni, en ook daar gaat de verkoop snel.

Als Fiddler on the Roof (Violist op het dak) met Clara Cleymans al in één opzicht opvalt, dan is het wel  de scenografie. Soberder kan een podium en een decor niet zijn, en dank zij een ingenieuze en fijnzinnige belichting en subtiele technische spitsvondigheden, heeft de toeschouwer nooit de indruk naar een leeg podium te kijken. Regisseur Gentenaar  Frank Van Laecke had ongetwijfeld de gedachte minder is meer, in zijn hoofd.

Die sobere decorsetting en het compleet gebrek aan spektakel-spektakel zorgt ervoor dat de aandacht niet afgeleid van de essentie: en dat is bij een musical nog altijd het verhaal, de muziek, de acteurs.

Het verhaal is eenvoudig, oud en herkenbaar. En het thema wordt er van bij het begin meteen ingepompt: traditie, traditie, traditie, alles is traditie. Waar de traditie van komt weten we niet, maar traditie heerst, zo klinkt het.

Binnen dat kader het verhaal van een arme joodse melkboer, die ondanks alles gehecht is aan zijn grond, aan de plek waar hij woont. Met zijn gezin: een vrouw en vijf dochters(Clara Cleymans), waarvan drie huwbaar. En de manier waarop die drie huwbare dochters één na één trouwen toont hoe de gelovige en bijbelciterende melkboer (Lucas Van den Eynde) moet toezien hoe de tradities één na één ten onder gaan. In de achtergrond van die familiale omstandigheden, duikt ook de thematiek op van de onhoudbare situatie van de joden, die uiteindelijk noodgedwongen hun grond zullen moeten verlaten en zich verspreiden over de wereld.

Dat verhaal wordt gebracht door een cast die ervaring en opkomend talent combineert: Lucas Van den Eynde (in de hoofdrol van de melkboer), Karin Jacobs (in de musical zijn echtgenote, en in het echte leven de moeder van Clara Cleymans en Jelle Cleymans, die alletwee een hoofdrol spelen. Verder onder meer nog Deborah De Ridder, Anne Van Opstal, David Verbeeck, Liliane Dorekens, Eddy Vereycken, Marc Coessens en de Gentenaars Bert Verbeke en Steve De Schepper.

‘Frank heeft het verhaal van Fiddler on the Roof inderdaad tot op het bot herleid’, aldus hoofdrolspeler Lucas Van den Eynde, na afloop van de Gentse première: ,Fiddler is gewoon een mooi verhaal, het gaat over iets, de muziek is goed. Echt een plezier om te spelen. En als je dan ook nog te horen krijgt dat de verkoop zo goed loopt, dan kan je daar als acteur alleen maar dankbaar om zijn.’

Ook Clara Cleymans stapte tevreden van het podium: ,Al was ik hier in Gent net zo zenuwachtig als bij de première in Antwerpen. Een ander podium, een andere dirigent, het maakte mij nerveus, maar ik ben blij te horen dat het publiek daar niets van gemerkt heeft. Eens je op het podium staat vallen de zenuwen overigens van je af.’

‘Goed, goed, goed, blij dat ik geweest ben’, reageerde  cultuurschepen Lieven Decaluwe na afloop:  ,Van Lucas Van den Eynde weten we natuurlijk wat hij kan, maar ik vond heel het ensemble heel goed. Heel  homogeen. Een goed verhaal ook, met hier en daar subtiele humor en naar het einde toe alsmaar meer tragiek. Als je ziet dat je met dit soort producties volle zalen lokt, en dat er extra voorstellingen zijn, dan vraag je je af hoe het mogelijk geweest is dat dit gebouw zo lang heeft leeg gestaan.’

Schepen voor werk Sofie Bracke is een musicalliefhebber tout court: ,Ik kan niet precies zeggen hoe vaak ik in mijn jeugd The Sound of Music, West Side Story en Mary Poppins gezien heb. Ik heb enorm genoten vanavond. Fiddler on the roof is dan wel een trage musical, veel trager dan bijvoorbeeld Spamalot, waar ik ook enorm van genoot, maar ik vond dit echt heel goed. Lucas Van den Eynde toont hier nog maar eens welk compleet acteur hij is. Wie zowel toestanden als In de Gloria en andere zottigheden kan neerzetten, rollen in tv-series en dan ook nog eens musicalacteur. Je moet het maar doen. Ook van Deborah De Ridder en Clara Cleymans wist ik wat ze aankonden, maar ook Anne Van Opstal, de derde huwbare dochter, deed  dat heel goed.

Regisseur Frank Van Laecke loodst de musicalklassieker 'Fiddler on the roof' feilloos de 21ste eeuw in. Met Clara Cleymans in een glansrol.

Er is een reden waarom Fiddler on the roof - Anatevka met de regelmaat van een klok terugkeert op de affiche. Dankzij het strakke script van Joseph Stein en de tijdloze klezmerpartituur van Jerry Bock is de musical nog steeds niet belegen. Hoewel het verhaal de arme melkboer Tevyein het tsaristische Rusland van 1905 volgt, heb je geen enkele moeite om de universele emoties te voelen. Tevye, zijn vrouw Golde en hun vijf dochters(Clara Cleymans) houden vast aan de Joodse tradities, die onder druk komen door de dreigende revolutie en de Russische vervolgingsdrang. Bovendien worden ze van hun geboortegrond verdreven.

Het mooie aan deze versie van Musical van Vlaanderen is dat de regisseur Frank Van Laecke het concept 'grond' centraal stelt: de gebondenheid aan de geboortegrond, de letterlijke en figuurlijke ontworteling van de personages.

De musical is gestript tot op de blote huid: alles wat het publiek kan afleiden van het verhaal en de acteurs liet Van Laecke weg. De weinige decorstukken komen letterlijk uit de grond. En toch is het scènebeeld niet eentonig of naakt. De moed om het enorme podium van de Antwerpse stadsschouwburg zo schaars in te vullen, is opmerkelijk. Die leegte heeft soms een grotere impact dan een heel arsenaal decorstukken.

Voor de acteurs zoals Clara Cleymans betekent het dat ze op zichzelf zijn aangewezen en zich nergens achter kunnen verstoppen: een uitdaging maar ook een kans, die ze met beide handen grijpen. Lucas Van den Eynde kan zeker zingen, maar mist soms de vocale kracht die je van een Tevye verwacht. Toch stoort dat niet, want wat hij als acteur met de arme melkboer aanvangt, is subliem. Hij sleurt je van in het begin het verhaal in, en voegt meer dan één laag toe aan het personage: nog een tikje meer humor, nog een tikje meer wanhopige vader.

Zijn samenspel met Karin Jacobs (Golde) is pakkend - Jacobs, die de Jiddische moeder in al haar facetten en met een heldere, mooie stem neerzet. De drie oudste dochters laten zich opmerken door hun natuurlijke en sprankelende spel: Deborah De Ridder, Anne Van Opstal en Clara Cleymans in haar eerste grote musicalrol. Vooral die laatste is voortreffelijk als vaders oogappel Chava, die zijn hart wel móét breken om haar eigen weg te volgen. Het is een hartverscheurend tafereel in een emotionele maar nooit sentimentele voorstelling.

Wat geldt voor de dochters, geldt ook voor de schoonzonen. Jelle Cleymans, David Verbeeck en Bert Verbeke beheersen hun personages tot in de finesses, en maken de dilemma's van Tevye overduidelijk. Wat Verbeke tekort komt aan zangtechniek, compenseert hij met een ingehouden maar geloofwaardige vertolking.

Fiddler on the roof met Clara Cleymans is als musical gracieus ouder geworden. Zoals goede wijn. Met een creatieve regie en een cast om van te smullen, kan het stuk niet genoeg uit de kast met klassiekers worden gehaald.

De commentaren zijn gesloten.